
Podmínky poskytování sociální služby
Centrum denních služeb
1. Jednání se zájemcem o službu:
- Zájemci mohou kontaktovat centrum denních služeb: telefonicky, osobně, prostřednictvím ošetřujícího lékaře, nemocnice, pomocí svých známých, přátel, rodiny, apod.
- Se zájemcem o službu jedná vedoucí zařízení (popř. jím pověřená osoba). Jednání probíhá v prostorách CDS nebo v domácím prostředí zájemce.
- Kompetentní osoba zjišťuje: co zájemce potřebuje, proč to potřebuje, jak si představuje realizaci, naplnění toho co potřebuje a kdy je potřeba uskutečnit činnost, která mu pomůže v tom, co potřebuje. Zájemce je v rámci jednání se zájemcem či sociálního šetření seznámen s nabízenou službou (s prostředím CDS), jsou mu předány „Úhrady za služby centra denních služeb“. Pokud jeho zájem o službu trvá, společně s vedoucí CDS sepíší smlouvu.
2. Rozsah poskytování služby:
Zájemci o službu mohou při poskytování služeb CDS podle § 45 zákona o sociálních službách žádat tyto základní úkony:
- Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
- Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
- Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
- Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- Sociálně terapeutická činnost
- Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
4. Místo, kapacita a čas poskytování služby:
Centrum denních služeb má sídlo v přízemí budovy Domova důchodců Pohoda, 28. října 812, Turnov. Prostory CDS jsou bezbariérové. Uživatelům slouží i přilehlá zahrada v okolí budovy.
Kapacita CDS je určena pro 12 uživatelů.
Provozní doba je v časovém rozsahu pondělí až pátek v době od 7:00 do 15:00 hodin po dobu celého kalendářního roku. CDS lze navštěvovat denně nebo dle zájmu a domluvy.
5. Výše úhrady za služby v CDS a způsob placení:
Výše úhrady za pobyt v centru denních služeb je stanovena paušálně za 1 den. Cena je stanovena dle platného „ceníku“. („Úhrady za služby centra denních služeb“)
Peníze přijímá vedoucí CDS nebo jí určená zástupkyně. Poskytovatel je povinen předložit uživateli vyúčtování úhrady za kalendářní měsíc, a to nejpozději do 15. dne následujícího měsíce. Uživatel se zavazuje a je povinen platit úhradu zpětně, a to jednou za kalendářní měsíc, nejpozději do 15. dne následujícího měsíce. Úhradu zaplatí v hotovosti na základě vystavení stvrzenky nebo převodem na účet ZSST (viz. Smlouva).
6. Výpovědní důvody a výpovědní lhůty
Výpovědní důvody jak ze strany poskytovatele, tak ze strany uživatele jsou dále rozpracovány ve Smlouvě o poskytování sociální služby v centru denních služeb.
7. Postup při vyřizování stížností:
Uživatel, rodinný příslušník, opatrovník, pracovník nebo kterýkoli občan může uplatňovat svá přání, připomínky, podněty, stížnosti na personál nebo na kvalitu poskytovaných služeb. Tento postup zajišťuje možnost být vyslyšen a vznést námitky, být seznámen s výsledky a možností revize konečného rozhodnutí – včetně možnosti externího přezkoumání třetí stranou v případě, kdy se nedaří dosáhnout dohody. S tímto právem je uživatel seznámen při sepisování Smlouvy. V zázemí centra denních služeb je na viditelném místě umístěna schránka na stížnosti, která slouží zároveň i pro uživatele terénní pečovatelské služby. Sem mohou uživatelé služeb vhazovat svá přání a stížností. Vedoucí je povinen pravidelně 1x týdně tuto schránku kontrolovat. Každou novou stížnost nebo přání předá vedoucí CDS ředitelce Zdravotně sociálních služeb Turnov.
V CDS při pravidelných setkáních s uživateli formou otevřené komunikace zjišťujeme potřebné připomínky a podněty pro zkvalitnění služby. Stížnost je možné podat při osobním jednání ústně, telefonicky, písemně, anonymně.
Postup vyřizování přání a stížností, kompetentní osoby pro jejich vyřizování, lhůty, forma, či potřebné kontakty jsou dále upraveny v dokumentu „Pravidla pro podávání stížností“.
8. Práva uživatelů:
Pracovníci CDS dbají na to, že „uživatel má právo“ na:
- Respektování jedinečnosti každého člověka – být ostatními přijímán a respektován.
- Individuální přístup.
- Znát jména pracovníků, kteří pracují v CDS.
- Podílet se a rozhodovat o průběhu služby.
- Přednášet stížnost, podávat podněty, připomínky, přání.
- Ochranu osobních dat uživatele - profesionální mlčenlivost.
- Informace, vysvětlení, diskrétnost.
- Začlenění se do běžného života.
- Rozhodování o formě, průběhu, podmínkách a rozsahu poskytovaných služeb.
- Účasti se setkání, týkajících se projednávání poskytovaných služeb pro jeho osobu.
- Seznámení s možností kdykoliv nahlédnout do své dokumentace.
- Nebýt diskriminován – pomáhat všem se stejným úsilím.
- Výběru, soukromí, naplnění, samostatnosti.
9. Práva poskytovatele:
- Shromažďovat osobní údaje potřebné pro kvalitní a bezpečný chod služby.
ZSST uzavřít či na nezbytně nutnou dobu provoz omezit.
10. Povinnosti uživatelů:
- Uživatelé jsou schopni přizpůsobit se životu ve společenství.
- Chránit majetek CDS a předcházet jeho poškození.
- Dodržování základních hygienických zásad.
- Odchází-li uživatel CDS mimo budovu, je povinen svůj odchod a příchod nahlásit personálu.
- Pobývání vlastního zvířectva v budovách CDS není z hygienických důvodů možné.
- Kouření je povoleno jen na vyhrazených místech mimo prostor CDS.
11. Povinnosti poskytovatele:
- Zajistit poskytování služeb dle individuálních potřeb uživatele.
- Zaznamenat změnu rozsahu poskytovaných služeb v souladu s individuálními potřebami uživatele v individuálním plánu uživatele.
- Pracovník CDS se zavazuje k mlčenlivosti o zdravotním stavu uživatele, osobních údajích, sociálních a rodinných poměrech.
- Pracovník CDS zodpovídá za řádnou evidenci provedených úkonů uživateli.
- Provozovatel písemně informuje uživatele o změnách týkajících se plateb za poskytované služby.
- Chovat se zdvořile k uživateli, v souladu se společností všeobecně uznávanými etickými a mravními normami.
- Umožnit uživateli přístup k jeho osobní dokumentaci.
Tyto podmínky poskytování sociální služby v centru denních služeb byly aktualizovány, schváleny a nabývají účinnosti dne 1. 3. 2017.